Wyśpij się, czyli jaka poduszka do spania będzie najlepsza?

Czytaj
23.01.2020

Wyśpij się, czyli jaka poduszka do spania będzie najlepsza?

W sklepach znajdziemy szeroki wybór poduszek: piankowe, syntetyczne lub z wsadem naturalnym, obleczone bawełną lub innymi tkaninami. Jaką poduszkę do spania wybrać, by zapewnić sobie najwyższej jakości odpoczynek i poranek bez obolałego karku?

Od jakiegoś czasu budzisz się zmęczony lub trudno Ci zasnąć? Dokuczają Ci bóle kręgosłupa, karku i głowy, ale nie znasz ich pochodzenia? Zwróć uwagę na warunki, w których śpisz.

Łóżko powinno mieć średnio twardy wysokiej jakości materac (żebyś nie zapadał się w nim, ale jednocześnie nie miał wrażenia, że leżysz na płasko). Do niego należy dobrać właściwe poduszki. Czym cechuje się wygodna poduszka do spania na brzuchu? Zdecydować się na poduszkę piankową czy poduszki naturalne? Jaką poduszkę do spania na boku wybrać?

 

Poduszka profilowana do spania

Minęły czasy, kiedy byle jaki jasiek mógł służyć za wygodną poduszkę do spania. Współcześnie są one polecane głównie jako akcesoria dekoracyjne, np. do salonu. Sprawdź sam, jak dobrać odpowiedni model poduszek dekoracyjnych dla swoich wnętrz.

Jeśli zależy Ci na zdrowych plecach, sięgnij po poduszkę profilowaną, która wspiera prawidłowe ułożenie kręgosłupa. Taka poduszka ortopedyczna da odpocząć spiętym mięśniom odcinka szyjnego, które wywołują ból karku, głowy i ramion.

 

Poduszka piankowa

Poduszka profilowana do spania jest idealna dla tych, którzy walczą z silnymi bólami szyi. Jednolite wypełnienie z pianki o gładkiej powierzchni “zapamiętuje” kształt, dostosowując się do Twojej anatomicznej budowy, a dzięki swojej plastyczności rozkłada nacisk ciała równomiernie.

Jeśli więc dokuczają Ci choroby górnego odcinka kręgosłupa i nie chcesz, by zwyrodnienia się pogłębiały, piankowa poduszka ortopedyczna pomoże Ci chronić się przed dalszym pogłębianiem się wad postawy. Poduszka z pianki dodatkowo często zabezpiecza przed alergią – chroni przed rozwojem grzybów, bakterii oraz roztoczy.

Poduszka Thinsulate
Poduszka Thinsulate

 

Jej wadą może być średnia lub stosunkowo wysoka cena. Biorąc jednak pod uwagę poprawę komfortu snu oraz czas użytkowania poduszki, koszt na pewno się zwróci – z korzyścią dla Twoich pleców. Syntetyczna poduszka ortopedyczna wystarczy na kilka lat. Dodatkowo, nie trzeba wymieniać jej wnętrza, w przeciwieństwie do niektórych modeli poduszek naturalnych. Te mają jednak inne zalety.

 

Poduszki naturalne – czy naturalne znaczy lepsze?

Przeciwieństwem poduszki piankowej pod względem składu są poduszki naturalne. Naturalna i wygodna poduszka do spania wykonana jest z oddychających materiałów (bawełny lub lnu) oraz wypełnień, które znasz. Nie jest to jednak gotowa poduszka profilowana do spania. Przed zaśnięciem uformuj dołek na głowę, a w miejscu karku zroluj poduszkę w wałek. Chcąc wyprać taką poduszkę, wystarczy ściągnąć z niej zewnętrzną powłoczkę. W środku znajduje się druga, która chroni ziarna przed wysypaniem się.

 

Wkład zwykle składa się z termodynamicznego puchu, który zimą utrzymuje ciepło, a latem pozwala skórze oddychać. W wersji dla wegan a także alergików, poduszki naturalne mają często wypełnienie z łusek gryki.

Gryka ma właściwości antyodleżynowe, antystresowe oraz antyalergiczne. Dodatkowo masuje skórę, a muszelkowa budowa łusek ułatwia przepływ powietrza przez podszewkę. Taki model jest najbardziej rekomendowany tym, którzy często zmieniają pozycję w ciągu nocy. Niedogodnością może być konieczność odświeżania wypełnienia co jakiś czas. Okresowo należy całkiem wymienić wkład. Nie jest to konieczne przy poduszkach z pierza.

Przy wyborze poduszki profilowanej do spania ważny jest nie tylko materiał, z którego została wykonana, ale także Twoja ulubiona pozycja we śnie. Wygodna poduszka do spania to taka, która jest do niej dostosowana. Zastanawiasz się, jaką poduszkę do spania na brzuchu lub boku wybrać? Oto krótki przegląd.

 

Długa poduszka do spania – komu się przyda?

Długa poduszka do spania będzie najlepiej służyć tym, którzy sypiają na boku. Jeśli zastanawiasz się, jaką poduszkę do spania na boku wybrać, to właściwy model. Taka poduszka służy jako podparcie zarówno pod głowę, jak i nogi (kolana). Dzięki niej oś Twojego ciała znajduje się na jednej wysokości. Kręgosłup nie będzie nienaturalnie wygięty. Długa poduszka do spania zapewni komfort snu również kobietom w ciąży. Warto w nią zainwestować, jeśli zasypiasz i budzisz się najczęściej w pozycji bocznej.

 

Jaką poduszkę do spania na boku wybrać?

Jeśli śpisz na boku, możesz, ale nie musisz wybierać długiej poduszki do spania. Decydując się na model, który utrzyma kręgosłup w równej linii, zwróć uwagę na to, by zachowywał on naturalne krzywizny kręgosłupa. Jeśli sypiając na boku budzisz się z bólem karku, potrzebujesz poduszki, która wypełni przestrzeń między uchem a zewnętrzną częścią ramienia. Dodatkowo powinna ona być twardsza niż wcześniejsza.

Poduszka Puch Premium

 

Poduszka pod kark do spania

Dotykając swojego karku, masz uczucie, że mięśnie są zdrętwiałe i obolałe? Pomoże Ci poduszka pod kark do spania. Zdecyduj się na nią, jeśli Twoja praca jest siedząca i bezwiednie wyciągasz szyję w stronę ekranu. Taka poduszka piankowa jest idealna do spania na plecach i na boku. Różnicę w jakości snu poczujesz maksymalnie po tygodniu, kiedy przyzwyczaisz się do nowego kształtu pod głową. Bóle szyi, karku i ramion zmniejszą się.

Poduszka pod kręgosłup lędźwiowy do spania – na co zwrócić uwagę?

Podczas długotrwałego siedzenia w jednej pozycji kręgosłup szyjny i lędźwiowy narażony jest na odkształcenia i przeciążenia. Jeśli potrzebujesz specjalnego wsparcia w dolnej części pleców, z pomocą przyjdzie poduszka pod kręgosłup lędźwiowy do spania. Odciąży ona napięte mięśnie kręgosłupa w tym odcinku, “ustawiając” kręgi w jednej linii (osi). Chroni też przed wyginaniem się środkowej części pleców.

Największe korzyści z poduszki pod kręgosłup lędźwiowy do spania odczujesz, śpiąc na boku i podkładając ją w miejsce między talią a biodrami.

Poduszka Aruba
Poduszka Aruba

 

Jaka poduszka do spania na brzuchu?

Według Rachel Salas z instytutu badawczego Johns Hopkins Center for Sleep, spanie na brzuchu jest niekorzystne dla ciała. Taka pozycja obciąża kręgosłup a także uciska piersi i brzuch, spowalniając pracę jelit. Głowa dodatkowo jest nienaturalnie wykręcona w bok.

Jaką poduszkę do spania na brzuchu wybrać, jeśli nie potrafisz zasnąć inaczej? Twoja poduszka powinna być jak najniższa, miękka, płaska oraz elastyczna. Dzięki temu kręgi szyjne pozostaną w naturalnej pozycji, a mięśnie szyi odpoczną.

 

Zmień pozycję i śpij zdrowiej!

Niezależnie od tego, jaką poduszkę do spania wybierzesz, posłuchaj fizjoterapeutów, którzy polecają dwie korzystne dla zdrowia pozycje: na plecach lub na boku. Jeśli masz tendencje do bezdechu lub refluksu, korzystaj z poduszki, która unosi górną połowę ciała przynajmniej o 15 cm. Spanie na boku nie jest wskazane, jeśli skarżysz się na bóle ramion. Wtedy dobrze jednak obrócić się na plecy lub zadbać o właściwe podparcie dla rąk.

Wesprzyj swój kręgosłup odpowiednią poduszką i… dobranoc! Śpij zdrowo w ulubionej pozycji!

Nasz serwis używa plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close