Jak urządzić siłownię w domu?

Czytaj
23.04.2020

Jak urządzić siłownię w domu?

Chcesz poprawić kondycję i trochę wyrzeźbić ciało, ale bez opuszczania swoich czterech ścian? Zorganizuj sobie siłownię w domu! Wszystko, czego potrzebujesz to odrobina wolnej przestrzeni, kilka przyrządów oraz spora dawka motywacji. Koniec z wymówkami, pora przejść do działania.

Dopiero rozpoczynasz swoją przygodę ze sportem i myśl o uczestnictwie w zajęciach z grupą obcych ludzi trochę Cię onieśmiela? A może nie przepadasz za tłokiem i rygorami narzucanymi przez siłownie?

Domowa siłownia świetnie działa także w przypadku osób, które nieustannie zmagają się z brakiem czasu, przez co trudno wpasować się im w sztywne grafiki obowiązujące w klubach fitness.

 

Siłownia w domu: zorganizuj sobie przestrzeń do ćwiczeń

Warunkiem efektywności ćwiczeń – zwłaszcza tych wykonywanych w domu – jest zaangażowanie i koncentracja. A trudno jest o skupienie, gdy w tle słychać telewizor, odgłosy rozmów lub dziecięcych zabaw.

Na siłownię w domu warto zarezerwować osobne pomieszczenie, w którym podczas treningu można będzie odciąć się od otaczającego świata. Może to być niezagospodarowany pokój, strych, a nawet piwnica.

Jeśli nie dysponujesz oddzielną przestrzenią, domową siłownię zorganizuj w obrębie jednego z pomieszczeń. Swobodę ruchu zapewni Ci już fragment podłogi o wymiarach 2,5×3 m. Jeśli pokryty jest on miękkim dywanem — na czas ćwiczeń odsuń go na bok, a w jego miejscu rozciągnij matę antypoślizgową.

 

Domowa siłownia – po pierwsze bezpieczeństwo, po drugie komfort

Siłownię w domu najlepiej jest urządzić w sypialni. Z uwagi na jej prywatny charakter, rzadko zaglądają do niej pozostali domownicy. Jeśli w czasie treningu będą rozpraszać Cię odgłosy dobiegające z sąsiednich pomieszczeń, zawsze możesz nałożyć słuchawki i odtwarzać playlistę z motywacyjną muzyką.

Jak należy urządzić takie wnętrze, aby nadawało się na domową siłownię?

 

· Przestrzeń treningowa

Dla pewności, że wybrane przez Ciebie wnętrze spełnia kryteria związane z bezpieczeństwem – wykonaj kilka podskoków, wykopów i wymachów rękami, a następnie spróbuj położyć się na podłodze. Sprawdź, czy nie ma ryzyka, że zahaczysz dłonią o oświetlenie lub kopniesz jeden ze sprzętów.

Organizację mini siłowni w domu możesz potraktować jako pretekst do odświeżenia aranżacji. Jeśli w pokoju zainstalowana jest lampa wisząca, dla pewności możesz wymienić ją na krótszą lampę sufitową. Znajduje się w nim zwis z możliwością regulacji wysokości zawieszenia? Rozważ czy nie warto odrobinę go skrócić.

Upewnij się także, że żaden z mebli nie będzie ograniczał Twojej aktywności. Zawsze możesz przestawić kilka sprzętów, a może nawet pozbyć się któregoś z nich? Dobrym pomysłem na odzyskanie wolnej przestrzeni we wnętrzu, jest zamiana klasycznych modułów służących do przechowywania na meble z pomysłowymi skrytkami.

Łóżko Tetrix 160 otwarte
ŁÓŻKO TETRIX

 

Łóżko wyposażone w pojemne szuflady oraz boczne szafki pomoże Ci usprawnić organizację sypialni i umożliwi wygospodarowanie większej ilości wolnego miejsca na podłodze. Równie funkcjonalne będzie posłanie z pakownym pojemnikiem na pościel i nie tylko, do którego można uzyskać dostęp poprzez podniesienie stelaża.

 

· Przestrzeń uporządkowana

Chaos osłabia koncentrację. Duża ilość przedmiotów bezładnie poukładanych na meblach utrudni Ci zebranie myśli, a przez to trening nie będzie ani przyjemny, ani skuteczny. W uładzeniu przestrzeni sypialni-domowej siłowni pomocne będą wszelkiego rodzaju kosze, pudła i pojemniki do przechowywania. Te wykonane z przezroczystego tworzywa ułatwią Ci szybkie ustalenie, co jest schowane w środku. Możesz nimi wypełnić wnętrze szafy lub garderoby. Dekoracyjne modele lepiej nadają się do ekspozycji — na blacie komody lub półce nad łóżkiem.

 

· Przestrzeń pod kontrolą

W wielu domach sypialnia wyposażona jest w szafę z lustrem. Taki mebel pomieści odzież, bieliznę pościelową oraz ręczniki, a dzięki obecności lustra, umożliwi kontrolę wyglądu przed wyjściem z domu. Jeśli jeszcze nie masz u siebie takiego elementu, koniecznie to zmień.

Lustrzany front szafy możesz wykorzystać podczas ćwiczeń w celu ulepszenia techniki ich wykonywania. Możliwość obserwowania swojego ciała w czasie treningu pozwoli Ci na skorygowanie ewentualnych niedociągnięć, co znajdzie przełożenie na lepsze wyniki.

SZAFA KASPIAN w kolorze: dąb sonoma

 

Chcesz zrobić porządek także ze swoim obuwiem? Garść cennych wskazówek znajdziesz w artykule: „Jak dobrze przechowywać buty?”.

 

· Przestrzeń wywietrzona

Podczas ćwiczeń wskazane jest prawidłowe oddychanie oraz dostęp do świeżego powietrza. Pamiętaj, aby na czas treningu rozszczelnić okno, gdyż taki zabieg poprawi cyrkulację powietrza w Twojej domowej siłowni. Po zakończeniu aktywności fizycznej porządnie ją przewietrz.

Jeśli Twój parapet zdobi nastrojowa aranżacja złożona z lampionów, wazonów i ozdobnych figurek, przenieś ją w inne miejsce albo chociaż przesuń na bok, by nie blokowała dostępu do okna.

Podobnie przedstawia się kwestia okiennych tekstyliów. Grube zasłony ochronią pomieszczenie przed nagrzaniem, ale jednocześnie będą wstrzymywać swobodny przepływ powietrza. Może warto zastąpić je roletami, a jeśli cenisz sobie prywatność, okno dodatkowo przesłonić lekką firanką?

 

Siłownia w domu: co kupić, aby wyposażyć ją kompleksowo?

W takiej domowej siłowni powinny znaleźć się proste w obsłudze przyrządy za stosunkowo niewielkie pieniądze. Ważnym parametrem, jeśli chodzi o ich dobór jest kompaktowy rozmiar lub możliwość złożenia.

Podstawę wyposażenia mini siłowni w domu stanowi mata gimnastyczna. Dostępne są różne modele takich mat. Grunt, aby ten wybrany przez Ciebie miał właściwości antypoślizgowe i zapewniał izolację od podłoża. Mata przyda Ci się podczas jogi, pilatesu, ćwiczeń fitness, a także przy wykonywaniu brzuszków.

Zastanawiasz się, jakie jeszcze akcesoria powinny znaleźć się w siłowni w domu — co kupić, aby spędzony w niej czas nie był stracony? Hantle pozwolą Ci zadbać o mięśnie rąk oraz klatki piersiowej. Dla zachowania symetrii postaraj się o przyrządy wzmacniające także mięśnie nóg i pośladków. Może to być skakanka, która przy okazji wysmukli także Twoje ramiona.

Godnym polecenia przyrządem do mini siłowni w domu jest guma do ćwiczeń. Można ją stosować na różne partie ciała. Jeśli lubisz ćwiczenia aerobowe, wyposaż się w step.

Dopilnuj, aby po każdym zakończonym treningu zostawić po sobie porządek:

· stroje treningowe schowaj w komodzie lub specjalnym koszu w szafie,

· sprzęt do ćwiczeń umieść np. w plastikowych pudełkach,

· większe ciężary ułóż na podłodze pod ścianą lub na dolnej półce w szafie.

NADIR – KOSZ NA BIELIZNĘ

 

Ćwiczenia bez sprzętu – maksymalne rezultaty, minimalne nakłady

Chcesz zadbać o siebie, ale nie masz środków na zakup urządzeń? A może chcesz najpierw spróbować ćwiczeń bez sprzętów, aby upewnić się, czy takie treningi w domu będą Ci odpowiadały?

Na dobry początek wystarczy jedynie mata do ćwiczeń, która odseparuje Cię od zimnej, twardej podłogi. Wszelkie przyrządy nie są nieodzowne, ćwiczenia bez sprzętu też mogą przynieść dobre efekty. Musisz przemyśleć tylko, czy chcesz skoncentrować się na wybranej partii ciała? A może interesują Cię ćwiczenia ogólnorozwojowe? Zaplanuj sekwencję ćwiczeń i wykonuj je systematycznie – stopniowo zwiększając ilość powtórzeń.

Pamiętaj, że bez względu na to, czy posiłkujesz się pomocą przyrządów, czy ćwiczysz bez sprzętu – rozgrzewka i rozciąganie, zarówno przed, jak i po zakończeniu treningu to konieczność.

Nasz serwis używa plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close