Kłopoty ze snem u seniorów: jak możesz im pomóc?

Czytaj
24.03.2020

Kłopoty ze snem u seniorów: jak możesz im pomóc?

Podstawą zdrowego stylu życia i dobrego samopoczucia, niezależnie od wieku, jest odpowiednia ilość snu. Niestety, bardzo często osoby starsza cierpią z powodu problemów ze snem. Można postarać się temu zaradzić na wiele sposobów, przede wszystkim zapewniając seniorom jak najlepsze warunki do nocnego wypoczynku. Jakich?

Jeśli chodzi o problemy ze snem, przyczyn może być wiele. Od kłopotów ze zdrowiem po nieprawidłowy materac i poduszki. Warto ustalić przyczyny i wyeliminować wszelkie czynniki utrudniające zasypianie. Wizyta u specjalisty, wprowadzenie wieczornej rutyny czy zrezygnowanie ze sprzętów elektronicznych w sypialni to tylko niektóre z metod poprawienia snu. Co więcej, mogą one pomóc one nie tylko emerytom, ale właściwie osobom w każdym wieku.

 

Problemy ze snem u seniorów – przyczyny

Powodów, dla których osoby starsze nie mogą spokojnie spać w nocy może być wiele. Nie wszystkie wiążą się ze zdrowiem i kondycją fizyczną. Warto jednak w pierwszej kolejności upewnić się, że problem ze snem nie leży właśnie w niedomagającym organizmie.

Najprostszym wyjaśnieniem kłopotów ze snem mogą być choroby wywołujące dyskomfort czy nawet ból. Duszność wywołana chorobami serca czy układu oddechowego, zapalenie stawów, pieczenie związane ze zgagą, skurcze mięśni lub nieznośne migreny to tylko kilka dolegliwości, które nie powinny dziwić w podeszłym wieku. Oczywistym rozwiązaniem będzie udanie się do właściwego lekarza i przestrzeganie jego zaleceń. Czasem rozwiązanie może okazać się tak proste, jak uzupełnianie niedoborów witamin lub któregoś pierwiastka, na przykład magnezu czy potasu.

Zupełnie inną grupą równie poważnych chorób są te związane z psychiką. Nerwowe napięcie, depresja czy stany lękowe mogą dotyczyć każdego, jednak osoby starsze mogą być na nie jeszcze bardziej narażone w związku z trudnymi do zaakceptowania zmianami w ich życiu. Nierzadko wpływa to na jakość i ilość snu. Warto zadbać o zdrowie psychiczne i poszukać wsparcia zarówno u profesjonalisty, jak i wśród najbliższych.

Należy również mieć świadomość, że fazy snu zmieniają się wraz z wiekiem. Krótki czas wypoczynku wcale nie musi oznaczać problemów ze snem. Po 60. roku życia bardzo często zmniejsza się aktywność fizyczna, a wraz z nią zapotrzebowanie na sen. Organizm może regenerować się w takim przypadku nawet już po sześciu godzinach. Zmianie ulega także rytm dnia, co może powodować budzenie się w nocy. Dobrym rozwiązaniem będzie wprowadzenie odpowiedniej rutyny oraz regularne uprawianie niewymagających sportów, takich jak basen czy spacer.

 

Kłopoty ze snem u seniora? Spraw mu królewskie łoże

Ogromne znaczenie dla wyeliminowania kłopotów ze snem u seniorów ma odpowiednie łóżko. Po pierwsze, sam mebel powinien być odpowiednio szeroki, aby móc swobodnie przewracać się na drugi bok. Ważna jest też jego wysokość. Dla osób starszych wdrapanie się na zbyt wysokie łóżko może być wyzwaniem niemożliwym do pokonania. Z kolei zbyt niski tapczan znacznie utrudni wstawanie. Idealna wysokość to taka, przy której kolana osoby siedzącej będą ugięte pod kątem mniej więcej 90 stopni.

Ogromną rolę w wysypianiu się odgrywa dobrze dobrany materac. Wpływa on na prawidłowe ułożenie kości i może wpływać na odczuwanie bólu. Nie może być on zbyt miękki ani zbyt twardy. Świetnie sprawdzą się na przykład materace ze specjalną pianką visco, dostosowującą się do kształtu ciała i zapewniającą idealne podparcie dla kręgosłupa.

 

Równie ważną rolę odgrywają poduszki. Powinny być one nie tylko wygodne, ale zapewniać jak najlepsze podparcie. Specjalne poduszki ortopedyczne wykonane z termoelastycznej pianki mają odpowiedni kształt wspierający kręgi szyjne i dostosowują się do kształtu ciała pod wpływem ciepła. 

Takie profesjonalne wsparcie z pewnością przyda się w przypadku problemów ze snem. Więcej na temat wyboru odpowiedniej poduszki przeczytasz w artykule „Wyśpij się, czyli jaka poduszka do spania będzie najlepsza?”.

 

Senna atmosfera, czyli zadbaj o dobre warunki w sypialni seniora

W przypadku problemów ze snem przyczyn można doszukiwać się również w sposobie urządzenia sypialni i ogólnej atmosferze panującej w pomieszczeniu. Czasami sam wystrój wnętrza może utrudniać zasypianie. Warto w sypialni seniora stworzyć odpowiedni nastrój do wieczornego relaksu.

Lepiej unikać wszelkich rozpraszaczy. Kolory ścian i mebli w sypialni powinny być stonowane i spokojne. Na pewno nie sprawdza się tu energetyczne barwy, takie jak czerwień czy pomarańcz. Wszelkie wzory i motywy nie mogą zbytnio rzucać się w oczy. Urządzenia wydające dźwięki, nawet zbyt głośno tykający zegar, również mogą okazać się denerwujące, dlatego warto wynieść je z pokoju.

Przytulne, miękkie materiały, takie jak poduszki dekoracyjne, grube koce, puszysty dywan czy welurowe obicia foteli stworzą przyjemny, senny nastrój. Dobrym pomysłem będzie półka z książkami do poczytania przed snem, dekoracyjne świeczki czy kilka doniczek z roślinnością.

Kolekcja klasycznych mebli Kent do sypialni osób starszych

 

Zdecydowanie należy zrezygnować ze wszelkich urządzeń elektronicznych. Ekran telewizora czy komputera emituje światło, które może być jedną z głównych przyczyn problemów ze snem. Zaburzają one naturalny zegar biologiczny. Również oświetlenie ledowe nie nadaje się do sypialni. Temperatura jego koloru imituje naturalne światło dzienne i pobudza, zamiast wyciszać.

Najlepszym rozwiązaniem będą lampy o ciepłym odcieniu, np. pomarańczowym. Nie będą one razić w oczy i wprowadzą przytulną atmosferę. Jeśli światła za oknem utrudniają zasypianie, warto postawić na zasłony zaciemniające. Grube kurtyny nie tylko zapewnią całkowitą ciemność, ale także wygłuszą dźwięki dochodzące z zewnątrz.

 

Przygotowanie do snu remedium na kłopoty ze snem

Tryb życia i przyzwyczajenia w codziennych czynnościach również mają ogromny wpływ na nocny wypoczynek. Wspomniana już rutyna i aktywność fizyczna to klucz do zdrowego snu. Należy jednak pamiętać, że co najmniej dwie godziny przed pójściem do łóżka, powinno się wyciszyć i zrelaksować. Wieczorne uprawianie sportu czy obfita kolacja to nienajlepszy pomysł, mogą one bowiem wpływać na późniejsze kłopoty ze snem.

Wieczór powinien być czasem wyciszenia i pełnego relaksu. Ciepła kąpiel, ziołowa herbatka i przyjemna lektura lub słuchanie muzyki pomogą przygotować się do snu. Zbawienna może okazać się medytacja. Wprowadzi ona organizm w powolniejszy rytm, pozwoli uporządkować myśli i pozbyć się nagromadzonych stresów.

W przypadku osób starszych bardzo ważne jest też, aby nie ucinały sobie drzemek w ciągu dnia. Zaburzają one funkcjonowanie zegara biologicznego, przez co seniorzy nie mogą zasnąć lub budzą się w nocy. Sposobem na zbyt wczesną senność może być spacer na świeżym powietrzu lub aktywność angażująca umysł, na przykład rozwiązywanie krzyżówek, fascynująca rozmowa czy podjęcie nowego hobby.

Jeszcze jedną, bardzo ważną rzeczą, o którą warto zadbać przed snem jest temperatura panująca w sypialni. Zostało udowodnione, że nieco ponad osiemnaście stopni Celsjusza jest najbardziej optymalne dla organizmu w czasie nocnego wypoczynku. Związane jest to z naturalnym cyklem dnia i wydzielaniem po zmroku odpowiedzialnej za sen melatoniny. 

Jeśli w pomieszczeniu będzie za ciepło lub za zimno, proces ten może zostać zaburzony, co doprowadzi do problemu ze snem. Warto nie podkręcać ogrzewania i przewietrzyć wieczorem pokój, przy okazji pozbywając się nieprzyjemnych zapachów. 

Pozostaje życzyć wszystkim – nie tylko osobom starszym – dobrej, przespanej nocy.

Nasz serwis używa plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close