10 prostych zasad, które podniosą efektywność pracy zdalnej

Czytaj
4.04.2020

10 prostych zasad, które podniosą efektywność pracy zdalnej

Szef oddelegował Cię do pracy w domu i nie możesz odnaleźć się w nowej sytuacji? Praca zdalna ma swoje zalety, jednak wymaga żelaznej dyscypliny i zorganizowania, w przeciwnym razie Twój dzień pracy wydłuży się do kilkunastu godzin. Jak pozostać wydajnym pracownikiem i nie spędzać przed biurkiem więcej czasu, niż to konieczne?

 

Nawet jeśli Twoje zaangażowanie zawodowe wynosiło dotąd 110%, w domowych pieleszach efektywność w pracy może znacząco się osłabić. Wbrew pozorom, przyjazne i wygodne otoczenie działa na Twoją niekorzyść – sprzyja rozleniwieniu, nie pozwala na skupienie i odciąga Cię od obowiązków służbowych.

W domu granica pomiędzy strefą zawodową a prywatną zaciera się – będąc w pracy (we własnym domu), robisz obiad albo pomagasz dziecku z lekcjami, z kolei w czasie prywatnym siedzisz nad projektem i odpisujesz na służbowe maile. W efekcie zamiast kończyć pracę o 16.00–17.00, odchodzisz od biurka dopiero późną nocą. Jak temu zapobiec?

LAMPA BIURKOWA BORGILLO

 

Pracujesz z domu? 10 rad, jak poprawić efektywność pracy zdalnej

1.     Zrób harmonogram pracy i przestrzegaj go!

Twoja efektywność w pracy wzrośnie, jeśli opracujesz własny harmonogram, dostosowany do warunków domowych. Nie twórz go wyłącznie w głowie – zapisz checklistę na kartce papieru lub skorzystaj z programu komputerowego lub aplikacji na telefon. Wybierając narzędzie do organizacji czasu pracy, zwróć uwagę na przydatne funkcje, takie jak: wysyłanie powiadomień, tagowanie, komentarze czy udostępnianie swoich notatek innym pracownikom.

 

2.      Pracuj zgodnie z zegarem biologicznym

Kładziesz się po północy, siadasz przed komputerem o dwunastej i dziwisz się, że zaledwie po godzinie brakuje Ci energii? Praca zdalna sprzyja rozprężeniu, bo nie musisz wcześnie wstawać i nie masz za ścianą szefa. Jednak szybko stwierdzisz, że przestawiony rytm dnia przynosi więcej szkody niż pożytku, bo masz mniej czasu i sił do rzetelnej pracy. Aby temu przeciwdziałać, przestrzegaj naturalnego zegara biologicznego, który kształtuje się mniej więcej tak:

  • 00 – 7.00 – w tych godzinach warto wstać i zjeść odżywcze śniadanie;
  • do godziny 12.00 – czas szczytowej efektywności w pracy, który najlepiej przeznaczyć na zadania wymagające kreatywności i skupienia;
  • 00 – 15.00 – czas znacznego spadku energii, który możesz wykorzystać na proste zadania, posiłek i regeneracyjną drzemkę;
  • 00 – 18.00 – w tych godzinach organizm odzyskuje energię, więc to dobry moment na pracę, naukę lub aktywność fizyczną;
  • 00 – 20.00 – o tej porze warto zjeść ostatni posiłek przed snem;
  • 00 – 22.00 – wtedy organizm zaczyna wydzielać melatoninę, przeznacz ten czas na relaks;
  • 00 – 23.00 – idealna pora na pójście spać!

 

3.     Wyznacz sobie stałe miejsce do pracy

Czasami siadasz z laptopem w kuchni, innym razem zabierasz pracę do sypialni, chętnie pracujesz też na balkonie? Zamiast „wędrować” z pracą po całym domu, zaplanuj stałe stanowisko biurowe, by choć trochę odtworzyć warunki panujące w firmie. Praca zdalna nie musi oznaczać prowizorki! Jeśli nie masz osobnego gabinetu, umieść biurko w salonie lub sypialni, zamontuj kilka półek na akcesoria biurowe i wstaw regał na dokumenty.

BIURKO DENTON z praktycznymi półkami – idealne do home office!

 

O swój kącik do pracy powinni zadbać zwłaszcza rodzice – siadając za prawdziwym biurkiem (zamiast za stołem czy w ulubionym fotelu), dajesz dzieciom sygnał, że właśnie pracujesz i nie należy Ci przeszkadzać.

 

 

Pracujesz zdalnie? Przeczytaj koniecznie: „Jak urządzić biuro w domu”.

 

4.     Ubierz się jak do pracy

Jeśli masz problem z tym, jak podnieść efektywność w pracy, przyjrzyj się swojemu… ubiorowi. Jeśli zdarza Ci paradować w ciągu dnia w piżamie, to nic dziwnego, że zamiast planować strategie marketingowe wolisz obejrzeć serial albo uciąć sobie drzemkę! Łatwiej przestawisz się na pracę zdalną, jeśli utrzymasz dotychczasową rutynę. Wstań wcześnie, pościel łóżko, zjedz śniadanie, a potem umyj się i załóż schludne ubranie – w ten sposób zapobiegniesz rozleniwieniu i zadbasz o… kondycję psychiczną.

 

5.     Otaczaj się zielenią

W firmie nie zawsze można sobie pozwolić na przystrojenie biura storczykiem czy soczyście zieloną paprotką. Ale w domu to co innego – tu możesz kształtować swoje stanowisko pracy w dowolny sposób. Pamiętaj, że rośliny mają korzystny wpływ na efektywność w pracy! Wydzielają tlen, zwiększają wilgotność powietrza i pochłaniają szkodliwe substancje, a w efekcie poprawiają samopoczucie i zwiększają produktywność.

 

Przeczytaj także: „22 rośliny oczyszczające powietrze, które warto mieć w domu”.

 

6.     Walcz z lenistwem

Praca zdalna ma to do siebie, że przy braku dyscypliny bardzo łatwo możesz wpaść w pułapkę domowych pieleszy. Myślisz, że jeden odcinek serialu przed pracą nie zaszkodzi? Zamiast zrywać się o siódmej, wolisz pospać do dziesiątej i zacząć pracę przed południem? Tym sposobem szybko zrobisz zaległości i będziesz siedzieć przed komputerem dłużej, bo Twoja praca przypadnie na godziny niskiej efektywności (12.00– 15.00) i przedłuży się do nocy. Rozrywkę zaplanuj dopiero pod wieczór, a spanie do późna odłóż na weekend!

 

7.     Zapomnij o domowych obowiązkach w godzinach pracy

Nie tylko lenistwo nie sprzyja efektywności w pracy. Czasami przeszkodą jest perfekcjonizm! Udało Ci się włączyć komputer i wysłać kilka maili, ale szybko robisz sobie przerwę na zmywanie, przygotowanie obiadu albo rundkę z odkurzaczem? W rezultacie tracisz mnóstwo czasu i zacierasz granicę pomiędzy strefą zawodową i prywatną, co nikomu nie wyjdzie na dobre.

Jak temu zapobiec? Wyznacz sobie stałe godziny pracy i przestrzegaj ich. Część obowiązków niech przejmą pozostali domownicy, a inne mogą poczekać do weekendu.

 

8.     Wytłumacz rodzinie, że jesteś w pracy

Jak podnieść efektywność pracy, jeśli cała rodzina „staje na głowie”, żeby odciągnąć Cię od obowiązków? Dom nie jest naturalnym środowiskiem do pracy – codziennie będą Cię rozpraszać dzieci, remont sypialni, gotujący się obiad czy spragniony spaceru pies. Aby praca zdalna miała sens, wytłumacz rodzinie, że mimo obecności w domu nie jesteś do pełnej dyspozycji. Przestrzegaj swojego harmonogramu i nie ulegaj, gdy ktoś z błahych powodów próbuje odciągnąć Cię od biurka.

 

9.     Nie trać czasu w Internecie

W domu panuje błoga cisza, nikt Ci nie przerywa, masz wygodny kącik biurowy, a mimo to Twoja efektywność w pracy jest słaba i z trudem dotrzymujesz terminów? Sprawdź, ile godzin spędzasz na rzetelnym wykonywaniu zadań służbowych, a ile tracisz na bezproduktywnym siedzeniu przed komputerem. Jeśli chcesz, by Twoja praca zdalna była równie sprawna jak w firmie, nie marnuj czasu służbowego na media społecznościowe, dyskusje na forach czy zakupy online.

10.      Zastosuj metodę Pomodoro

Pracujesz przez 8-10 godzin bez przerwy, ale mimo to Twoja wydajność nie jest zadowalająca? Winne temu jest zmęczenie, które fatalnie wpływa na koncentrację. Możesz temu zapobiec i poprawić efektywność w pracy, stosując technikę Pomodoro.

 

Według tej metody należy pracować w skupieniu nad jednym zadaniem przez 25 minut, a następnie przeznaczyć 5 minut na odpoczynek – i tak cztery razy aż do dłuższej przerwy trwającej 15-30 minut. Jeśli w trakcie pracy nad jednym zadaniem przypomnisz sobie inne – zapisz je na kartce i wróć do niego w kolejnej rundzie Pomodoro.

Nasz serwis używa plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close