Zasady ergonomicznego biura

Czytaj
25.08.2020

Zasady ergonomicznego biura

Szukasz sposobu na efektywną pracę w domu? A co jeśli powiemy Ci, że Twoja wydajność zależy w dużej mierze od tego, w jaki sposób urządzisz swój gabinet? Poznaj nieocenioną moc ergonomii w biurze oraz stwórz przestrzeń wprost zachęcającą do pracy!

kolekcja denton

 

Ergonomia pracy – najważniejsza rzecz przy urządzaniu biura

Funkcjonalność, trwałość, estetyka – to cechy, którymi większość z nas kieruje się przy urządzaniu stanowiska pracy. Mimo iż niewątpliwie są one istotne, najważniejszą rzeczą, o której nie można zapomnieć przy projektowaniu gabinetu, jest ergonomia w biurze. Co to takiego?

Najogólniej mówiąc, to zbiór metod oraz zasad ułatwiających dostosowanie urządzeń i narzędzi do cech fizycznych i psychicznych człowieka. Innymi słowy, chodzi o zorganizowanie przestrzeni w taki sposób, by zapewnić maksymalną wydajność, komfort i bezpieczeństwo pracy. Jak tego dokonać?

Istnieją 4 podstawowe kroki do urządzenia ergonomicznego biura:

  • wybór odpowiednich mebli (fotel, stół, witryna),
  • właściwa konfiguracja wyposażenia (odpowiednie ustawienie mebli, monitora, klawiatury, itp.),
  • dopasowanie oświetlenia,
  • organizacja pracy.

Chcesz dowiedzieć się, jak łatwo wcielić je w życie? Czytaj dalej!

 

Wybór odpowiednich mebli do gabinetu

Biuro to przestrzeń, która ma się cechować przede wszystkim funkcjonalnością. Z tego też względu odpowiednie wyposażenie ma tu dużo większe znaczenie niż w innych pomieszczeniach. Czego potrzebujesz, aby urządzić ergonomiczne stanowisko pracy? Najważniejszymi meblami są tu niewątpliwie biurko i fotel.

Wybierając pierwsze z nich, zwróć uwagę na to, by było odpowiednio duże, tak, by pomieściło wszystkie urządzenia i akcesoria. Dodatkowo zadbaj również o odpowiednią wysokość tego mebla. Właściwie dostosowana, powinna umożliwiać Ci swobodne położenie nóg pod blatem oraz komfortową pozycję pracy – bez nadmiernego schylania się i przeciążania kręgosłupa. Dużym atutem będą tu również wbudowane szuflady, w których przechowasz najpotrzebniejsze przedmioty, bez konieczności odrywania się od pracy.

 

Jeśli jesteśmy przy biurku, błędem byłoby nie wspomnieć o fotelu. Jak wybrać ów mebel? Najlepiej sprawdzą się tu modele obrotowe z wyprofilowanym siedziskiem i oparciem. Dzięki dopasowaniu do kształtu sylwetki, odciążają one kręgosłup, chroniąc przed wszelkimi dolegliwościami czy wadami postawy, co jest niezwykle ważne przy siedzącym trybie pracy. Dodatkowo wybierając fotel zwróć uwagę na to, by miał możliwość regulacji siedziska i kąta nachylenia oparcia.

 

Urządzając ergonomiczne stanowisko pracy biurowej, nie zapomnij także o pojemnej komodzie, witrynie na książki oraz regałach, w których przechowasz najpotrzebniejsze narzędzia pracy.

 

Właściwa konfiguracja wyposażenia

Skompletowanie właściwego wyposażenia do biura to dopiero połowa sukcesu. Niezwykle istotna jest również jego odpowiednia organizacja we wnętrzu. O czym powinieneś tutaj pamiętać?

Dla ergonomii pracy przy komputerze niezwykle istotne jest odpowiednie umiejscowienie biurka we wnętrzu. Najlepszą pozycją dla tego mebla jest ułożenie go bokiem do okna. Możesz także umieścić stolik naprzeciwko źródła światła. Pamiętaj jednak wówczas o zasłonach lub roletach, które pomogą Ci dogodnie kontrolować dopływ promieni słonecznych do wnętrza.

 

Na blacie biurka i w jego szufladach, umieść wyłącznie te rzeczy, których używasz najczęściej – to jedna z ważniejszych zasad ergonomii pracy przy komputerze. Jeśli przy tym korzystasz z tego urządzenia w wersji stacjonarnej lub pracujesz na dodatkowym monitorze, sprawdź, czy znajduje się on w odpowiedniej odległości, a więc ok. 40 – 75 cm od oczu, na wprost osoby pracującej. Starsze modele typu CRT wyposaż dodatkowo w odpowiednie filtry, które pomogą Ci oszczędzić wzrok podczas długiej pracy przy komputerze.

 

Oświetlenie gabinetu

Niezwykle ważnym elementem ergonomicznego stanowiska pracy biurowej jest jego odpowiednie oświetlenie. Najlepszym rozwiązaniem jest tu oczywiście światło dzienne. Wpadające do wnętrza rozproszone promienie słońca, nie tylko korzystnie wpłyną na Twój wzrok, ale i napełnią Cię optymizmem oraz dodadzą sił i energii do działania. Nie sposób jednak poprzestać wyłącznie na nich. Wczesnym rankiem oraz w popołudniowych godzinach niezbędne okaże się oświetlenie sztuczne. Jak je dostosować do biura?

Podstawą ergonomii na stanowisku pracy jest oczywiście oświetlenie główne. Najlepiej w tej roli sprawdzą się umieszczone na suficie plafony lub świetlówki o natężeniu min. 500 luksów oraz z wysokim współczynnikiem oddawania barw.

Fotel Casey
Lampa podłogowa Malu efektownie oświetla i rozjaśnia każde wnętrze

 

Oprócz głównego źródła światła, pamiętaj także o dodatkowych lampach – podłogowych i biurkowych. Jeśli chodzi o te drugie, ustaw je z boku, po stronie przeciwnej do ręki, którą piszesz. Dodatkowo decydując się na świetlówki czy ledowe źródła światła, wybierz raczej te o chłodnej barwie (powyżej 5000 kelwinów). Odcienie te, w przeciwieństwie do ciepłych tonów, pozytywnie wpłyną na Twoją koncentrację i zmotywują Cię do działania.

 

Właściwa organizacja pracy w domu

Skompletowałeś już wyposażenie do swojego biura oraz odpowiednio je rozlokowałeś we wnętrzu? Twoje ergonomiczne stanowisko pracy jest już prawie gotowe. Prawie – bo od sukcesu dzieli Cię jeszcze odpowiednia organizacja pracy w domu.

Ten ostatni element zależy w pełni od Ciebie oraz Twoich nawyków pracy. Kwestią, jaką warto w tym miejscu uwzględnić, jest odpowiednia temperatura pomieszczenia. Najlepiej dostosować ją oczywiście do własnych upodobań, zaleca się jednak, aby wynosiła ona nie mniej niż 18 stopni, przy wilgotności utrzymującej się na poziomie minimum 40%. Jeśli ze względu na suche, letnie powietrze lub ogrzewanie jest ona niższa – zaopatrz swoje ergonomiczne stanowisko pracy biurowej w nawilżacze powietrza.

Kolejną kwestią jest odpowiedni poziom hałasu. Jak nietrudno się domyślić – zbyt wysoki działa rozpraszająco oraz osłabia sprawność umysłową. Stąd organizując swój gabinet, zadbaj o to, aby w miarę możliwości panowała w nim cisza i spokój. Jeśli masz z tym problem, pomocne okażą się specjalne materiały dźwiękochłonne na ściany czy sufit.

Wreszcie – pamiętaj o przerwach. Dla ergonomii pracy są one niezwykle istotne. Krótki czas odpoczynku pozwoli Ci oderwać zmęczony wzrok od ekranu komputera, przewietrzyć pokój lub rozprostować nogi, co w efekcie zwiększy Twoją wydajność i poprawi koncentrację.

 

Chcesz łatwo zwiększyć swoją efektywność, a jednocześnie zadowolenie z wykonywanych obowiązków? Zadbaj o odpowiednią ergonomię pracy. Kilka przywołanych wyżej zasad pozwoli Ci zmienić niewłaściwe nawyki i nadać nową jakość swojej przestrzeni biurowej. Więcej porad na jej efektowne zaaranżowanie znajdziesz w tekście: „Jak urządzić biuro w domu?”

Nasz serwis używa plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close