Przejdź do sklepu brw.pl

Jak pracować bardziej komfortowo w domu?

Czytaj
11.11.2020

Jak pracować bardziej komfortowo w domu?

Największe ryzyko związane z pracą w domu wiąże się ze spadkiem efektywności oraz zatarciem granicy pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Jak do tego nie dopuścić? Urządź sobie na stałe kącik z biurkiem i wygodnym krzesłem do pracy oraz wytycz pewne zasady – dla siebie i reszty domowników.

Korzyścią wynikającą z pracy zdalnej jest brak szefa zaglądającego przez ramię. Tyle że jego zadaniem jest również dbanie, by podwładni mieli zapewnione odpowiednie warunki. Praca w domu oznacza, że nie będzie innych osób, które przejmą na siebie ciężar poukładania pewnych spraw. To zadanie będzie należało do Ciebie.

Organizacja pracy w domu: czy wygodne biurko i krzesło wystarczy?

Zaaranżowanie kącika przeznaczonego do pracy nie tylko zwiększy komfort prowadzonych przez Ciebie działań. Taki krok pozwoli Ci również na umowne wytyczenie przebiegu strefy przeznaczonej do relaksu oraz pracy.

· Biurko

Podstawę Twojego miejsca pracy w domu powinno stanowić wygodne biurko. Pierwsza i najważniejsza kwestia to jego gabaryty.

W polskich realiach mieszkaniowych możliwość stworzenia gabinetu w osobnym pomieszczeniu to prawdziwa rzadkość. W takiej sytuacji musi wystarczyć kącik do pracy zaaranżowany na obszarze innego pomieszczenia np. sypialni, czy choćby kuchni. Jeśli jesteś w stanie wykroić w nim kawałek wolnego miejsca na biurko – znakomicie! Jego szerokość i długość dobierz tak, by optymalnie wypełniało ono tę przestrzeń.

Wysokość biurka dopasuj do swoich potrzeb. Przyjmuje się, że powinna ona umożliwiać swobodne ułożenie rąk na blacie. A ten w większości modeli znajduje się na poziomie 72-77 cm od podłogi.

Potrzebujesz solidnego mebla, który zagwarantuje Ci dużą ilość miejsca do przechowywania? Postaw na biurko z jedną lub dwoma zamykanymi szafkami. Powinno ono mieć minimalistyczną, pozbawioną uchwytów i zdobień budowę. Dzięki temu nie będzie wydawało się zbyt masywne.

Obawiasz się, że taki mebel przytłoczy aranżację? Zdecyduj się na model z otwartymi półkami po bokach. Będziesz mieć możliwość ustawienia na nich segregatorów, teczek i potrzebnych do pracy narzędzi.

Biurko Denton
Biurko Denton z funkcjonalnymi półkami w podstawie

Dla zachowania ładu estetycznego i funkcjonalnego różne drobiazgi możesz umieścić w koszach, pudłach i pojemnikach. Dzięki temu będą tuż pod ręką – poukładane i zabezpieczone przed zniszczeniem lub zagubieniem.

W warunki panujące w Twoim domowym biurze najlepiej wpisze się niewielkie, kompaktowe biurko? Zdecyduj się na model o lekkiej optycznie konstrukcji z szufladą schowaną pod blatem.

Biurko Nepo Plus
Nowoczesne biurko Nepo Plus – z łatwością wpasuje się w każdą aranżację

Zbliżony do nich wygląd i funkcjonalność posiadają toaletki. W pewnych okolicznościach mają one szansę sprawdzić się jako wygodne biurko. Mowa jest tutaj o sytuacjach, gdy kącik do pracy znajduje się na terenie sypialni, a ilość wolnego w niej miejsca, jak również jej wystrój, nie pozwalają na zainstalowanie klasycznego biurka.

Na blacie toaletki bez problemu umieścisz komputer, a nawet lampkę biurkową, która zadba o komfort Twoich oczu w czasie pracy. Mimo lekkiej wizualnie konstrukcji toaletki często wyposażone są w półkę lub szufladę pod blatem przeznaczoną na przydatne drobiazgi.

Elementem, który różni poszczególne modele, jest budowa stelaża. Tutaj masz pewne pole do popisu, jeśli chodzi o dopasowanie estetyki ich wyglądu do charakteru aranżacji.

toaletka gamla
Toaletka Gamla – miejsce do pracy, a przed jej rozpoczęciem także do makijażu

W pomieszczeniach urządzonych w duchu nowoczesnego loftu wspaniale odnajdzie się toaletka osadzona na ciemnym metalowym stelażu. Modele z drewnianą podstawą lepiej będą pasować do wnętrz nowoczesnych, klasycznych lub zaaranżowanych w klimatach retro.

· Krzesło

Nie może być mowy o kąciku do pracy bez stabilnego, komfortowego krzesła. Najlepszą opcję dla osób spędzających przy komputerze ładnych parę godzin każdego dnia, stanowią modele obrotowe. Umożliwiają one zachowanie prawidłowej postawy ciała, przez co nawet wielogodzinne siedzenie przy biurku nie będzie skutkowało bólem nóg czy pleców.

Wygodne krzesło do pracy powinno być wyposażone w regulację wysokości położenia siedziska i kąta nachylenia oparcia. Dobrze, gdy będzie miało również podłokietniki. Niektóre modele foteli gabinetowych mają siedzisko i oparcie wypełnione miękką pianką. Tak rozłożysty mebel dobrze będzie sprawować się w zestawieniu z biurkiem o tradycyjnej budowie.

Wygodne krzesło do pracy nie musi być wyposażone w kółka. Do lżejszych biurek oraz toaletek lepiej będzie pasować model z pogrubionym, miękkim siedziskiem i oparciem o zaokrąglonej linii, które przyjemnie otuli plecy.

Takie poręczne, zgrabne krzesła świetnie będą sprawować się w niewielkich przestrzeniach. Dużym plusem po ich stronie jest miła dla oka estetyka – na tyle zróżnicowana, by stworzyć stylowe dopasowanie z pozostałymi elementami wystroju.

· Myszka do komputera

Ergonomia w miejscu pracy to nie tylko wygodne biurko i krzesło. Ważnym akcesorium, choć przez wiele osób bagatelizowanym jest myszka do komputera.

Dobrze dobrany model usprawni i ułatwi Ci wykonywanie rozmaitych zadań. Obsługa touchpada przez kilka godzin może skutkować bólem nadgarstka.

Wygodna myszka do pracy to ta o pionowej konstrukcji gwarantującej pewny i wygodny chwyt. Uchroni Cię ona przed bólem i dyskomfortem. Jeśli będzie wyposażona w kilka klawiszy funkcyjnych, sprawdzi się również po godzinach, gdy dla relaksu postanowisz zagrać w ulubioną grę.

mysz pionowa Yenkee
Mysz pionowa Yenkee 5020 Ergo Grip

Wybierając wygodną myszkę do pracy, zwróć uwagę na takie parametry jak czułość optyczna. Przydatna jest również technologia Plug&Play, dzięki której nie trzeba ściągać sterowników. Wystarczy tylko podłączyć urządzenie do komputera i już można pracować.

Myszkę obsługiwać będą również inni domownicy? Wybierz urządzenie o symetrycznej budowie – dobre zarówno dla osób prawo- jak i leworęcznych. Zanim podejmiesz decyzję, weź pod uwagę szerokie spektrum. Wygodna myszka do pracy dla osób często podróżujących służbowo powinna mieć niewielką wagę i rozmiary. Dzięki temu nie będzie obciążać bagażu i łatwo będzie ją przenosić z miejsca na miejsce.

Jeszcze jedna ważna rzecz: zadbaj, by w miejscu przeznaczonym do pracy znalazły się przedmioty mogące Ci w niej pomóc. Wszystkie inne – na miarę możliwości – usuń z widoku, by nie odciągały Cię od obowiązków służbowych. Chcesz wiedzieć, dlaczego to aż tak ważne? Zajrzyj do artykułu: „7 największych rozpraszaczy w czasie home office”.

Wykonując pracę w domowym zaciszu, trzeba narzucić sobie pewien reżim. Wytycz przedział czasowy, w którym każdego dnia będziesz poświęcać się pracy. Krótkie przerwy na przewietrzenie wnętrza, zaparzenie herbaty czy rozprostowanie kości są jak najbardziej wskazane.

Jednak gotowanie obiadu czy robienie prania będzie musiało poczekać na później. Zadbaj by członkowie Twojej rodziny znali te godziny i nie angażowali Cię w tym czasie w swoje sprawy.

Home office wcale nie musi oznaczać gorszej jakości ani dla Ciebie, ani dla Twojego pracodawcy. Wymaga on po prostu większej dyscypliny i dobrego planowania.