7 największych rozpraszaczy w czasie home office

Czytaj
27.10.2020

7 największych rozpraszaczy w czasie home office

Duży, jasny gabinet z praktycznym biurkiem i schludnie zagospodarowaną przestrzenią – w takim home office pracują głównie… modele i modelki na zdjęciach. Jak wygląda rzeczywistość? Wie to każdy, kto pracuje w domu. W tym artykule podpowiadamy, jak się skupić na pracy w prowizorycznych warunkach i w obliczu atakujących zewsząd rozpraszaczy.

Rozpraszacze w czasie home office

 

Home office to dla wielu osób wymarzone rozwiązanie – nie trzeba dojeżdżać do biura, można łatwiej pogodzić opiekę nad dziećmi z obowiązkami zawodowymi, no i szef nie widzi, że w czasie pracy pracownik załatwia również prywatne sprawy.

Niestety praca w domu ma również wady, przy czym do największych należy spadek wydajności pracownika. Ale jak pozostać efektywnym, skoro pracuje się po kątach w kuchni lub salonie (jedynie 6% osób ma do dyspozycji domowy gabinet), a rzetelną pracę utrudniają dystraktory, na które pracownik jest znacznie bardziej narażony niż w firmie. Co rozprasza w pracy i jak z tym walczyć?

 

Meble biurowe Denton

Meble biurowe Denton – i niech nic Cię nie rozprasza w pracy

7 największych rozpraszaczy w home office

 

1.      Przeglądanie Internetu i  oglądanie telewizji

największym rozpraszaczem podczas pracy zdalnej są media (internet, telewizja), co potwierdza ponad połowa respondentów (55%).Czy to oznacza, że musisz wyrzucić telewizor i odciąć internet? Niekoniecznie. Możesz zablokować najczęściej odwiedzane przez siebie strony za pomocą specjalnej wtyczki do przeglądarki. Niech inny domownik założy hasło na blokadę, a wówczas nawet w chwilach słabości nie otworzysz stron, które najbardziej pochłaniają Twój czas. Możesz również utrudnić sobie dostęp do mediów, pracując w innym pomieszczeniu niż to, w  którym stoi telewizor.

Mała toaletka

 

2.      Sprzątanie i inne obowiązki domowe

W tym samym badaniu wykazano, że dla 43% respondentów to sprzątanie jest tym, co rozprasza w pracy najbardziej. Ty również często dochodzisz do wniosku, że obowiązki zawodowe mogą poczekać w przeciwieństwie do okruchów na blacie czy nieumytej podłogi? W takim razie najwyższy czas wdrożyć kilka zmian organizacyjnych.

Po pierwsze, unikaj sprzątania w czasie pracy. Od razu po śniadaniu umyj blat i włóż naczynia do zmywarki, aby widok bałaganu w kuchni nie był pretekstem do odchodzenia od biurka.

Sprzątaj też wieczorami, aby rankiem zasiąść do niezagraconego i czystego miejsca pracy. Po drugie, oddeleguj do sprzątania innych domowników – w tygodniu możecie sprzątać na zmianę, a w weekendy wspólnie. Po trzecie – wykorzystuj sprytne sposoby na sprzątanie i akcesoria, dzięki którym dom będzie schludny bez nadmiernego wysiłku.

3. Opieka nad dziećmi

Jak się skupić na pracy, gdy jedno dziecko wciąż prosi Cię o pomoc w nauce, a drugie domaga się Twojej niepodzielnej uwagi? Home office przy dzieciach to logistyczna akrobatyka – starasz się w stu procentach podołać i jako rodzic, i jako pracownik, wypełniając kilka(naście) zadań jednocześnie, co szybko prowadzi do frustracji i… popełniania błędów.

Musisz przyzwyczaić dzieci do tego, że podczas pracy nie należy Ci przeszkadzać. W czasie służbowym nie włączaj się w zabawę czy rozmowy z dziećmi, a podczas pracy nad ważnym projektem ustal opiekę z drugim rodzicem lub poproś o pomoc inną bliską osobę. Miej w zanadrzu „czasoumilacze”, dzięki którym dzieci zajmą się sobą (filmy, kreskówki, gry). Natomiast jeśli rozprasza Cię dziecięcy harmider, pracuj w słuchawkach wyciszających.

 

4. Niewłaściwe miejsce do pracy

Czy wygodne łóżko może być tym, co rozprasza w pracy najbardziej? Tak! Jeśli pracujesz w piżamie, w pozycji półleżącej i z miękką poduszką pod głową, szybko zgubisz dystans pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Efektem rozprężenia może być przestawienie harmonogramu dnia – w czasie służbowym będziesz oglądać seriale (wygodne łóżko temu sprzyja), zaś do pracy będziesz zasiadać dopiero późnym wieczorem.

Oczywiście to wcale nie oznacza, że nie możesz pracować w sypialni, salonie czy kuchni – czasami nie ma innego wyjścia. Postaraj się jednak wyodrębnić swoje miejsce do pracy tak, aby pomagało w skupieniu. W sypialni możesz pracować przy toaletce, z kolei do salonu możesz wstawić biurko, którego design będzie spójny z resztą mebli. Jeśli nie masz miejsca na dodatkowe meble, w zorganizowaniu miejsca pracy pomocne będą sprytne schowki (na dokumenty i laptopa) oraz niewielkie, rozkładane blaty.

Biurko Nepo Plus

Biurko Nepo Plus pomieści i kosmetyki, i laptopa do pracy

 

5. Bałagan na stanowisku

Jak się skupić na ważnej rozmowie z klientem, skoro wciąż masz przed oczami stosy niepotrzebnych w tej chwili dokumentów, kubki po kawie i… zeszyty dzieci? No właśnie. Częstym dystraktorem osób pracujących w domu jest nieporządek na biurku. Brak szefa czy kolegów zaglądających przez ramię bynajmniej nie sprzyja utrzymaniu schludnego stanowiska pracy.

Jeśli bałagan na biurku jest tym, co rozprasza w pracy również Ciebie, zacznij od uporządkowania swojego otoczenia. Dokumenty, z którymi pracujesz najczęściej, przechowuj w biurku lub mobilnym kontenerku. Materiały, z których korzystasz rzadziej, schowaj do kartonów lub pojemników, a akcesoria biurowe ułóż na wiszącej półce. Postaraj się również wygospodarować miejsce na niewielki regał, dzięki któremu łatwiej zapanujesz nad bałaganem.

Półki nad biurkiem

 

6. Brak ergonomii pracy

Masz przed sobą cały dzień księgowania, ale co chwilę przerywasz pracę z powodu zbyt twardego krzesła? A może pracujesz na kanapie, ale mimo wszystko już po godzinie masz ochotę wrócić do firmowego biura? Nic dziwnego, że nie wiesz, jak się skupić na realizowaniu zadań służbowych, skoro brakuje Ci wygodnego miejsca do pracy. Jeśli wiesz, że model home office na dłużej zagości w Twojej firmie, zainwestuj w krzesło biurowe. Zwróć uwagę na modele z możliwością regulacji wysokości i blokady oparcia w wybranej pozycji, a także wyposażone w wyprofilowane podłokietniki. Z kolei jeśli pracujesz na łóżku czy kanapie, pomocne w codziennej pracy będą gadżety – ergonomiczna myszka, stolik pod laptopa, podkładka chłodząca, mobilna lampka, a także poduszka pod plecy.


Poduszka specjalistyczna wałek

Poduszka specjalistyczna wałek


 

To może Ci się przydać: „10 niezbędnych rzeczy do pracy zdalnej”.

 

7. Telefony i wizyty bliskich

W pracy stacjonarnej pogawędki na ogół nie przeszkadzają w wypełnianiu obowiązków służbowych – nikt nikomu nie ma za złe, że rozmowa odbywa się przy biurkach i w akompaniamencie klikania klawiatury. Jednak realia w home office są zgoła inne – no bo jak się skupić na pracy, kiedy przyjaciele wpadają bez zapowiedzi i oczekują od Ciebie 100% uwagi?

I Ty uważasz, że nieoczekiwane wizyty czy ciągłe telefony bliskich są tym, co rozprasza w pracy najczęściej? Przeciwdziałaj temu od początku. W czasie pracy nie odpisuj na SMS-y, a rozmowy ograniczaj do minimum.

Kontaktuj się jedynie w ważnych sprawach, a przedłużające się dyskusje ucinaj dyplomatycznym komunikatem (np. „Teraz pracuję i nie mogę rozmawiać, ale oddzwonię w wolnej chwili”). Wytłumacz bliskim, że praca wymaga od Ciebie skupienia i to, że jesteś w domu, wcale nie oznacza, że masz czas na spotkania. Pracy przybywa, a zapał maleje? Skorzystaj z naszych rad: „10 prostych zasad, które podniosą efektywność pracy zdalnej”.

Nasz serwis używa plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close