Przejdź do sklepu brw.pl

Jak urządzić biuro freelancera?

Czytaj
27.05.2020

Jak urządzić biuro freelancera?

Opuszczasz szeregi korporacji i zaczynasz pracę na własny rachunek? A może już od kilku lat działasz jako freelancer? Status „wolnego strzelca” kojarzy się z pracą zdalną, a praca zdalna – z biurem w domu. Warto pamiętać o tym, by swoje domowe biuro urządzić w komfortowy sposób, nawet przy ograniczonej przestrzeni. Czy to ma szansę się udać? Tak! Pod warunkiem, że zadbasz o odpowiednią aranżację miejsca do pracy w domowym zaciszu.

Czas na pracę zdalną – jak urządzić domowe biuro dla freelancera?

 

Urządzamy domowe biuro – od czego zacząć? 

Jesteś grafikiem, programistą, copywriterem, a może zostałeś świeżo upieczonym rodzicem i chcesz spędzać jak najwięcej czasu z dzieckiem? Coraz więcej osób decyduje się na pracę zdalną lub założenie własnej działalności gospodarczej i zorganizowanie domowego biura.

Taka sytuacja ma swoje plusy. Dzięki temu można oszczędzić czas i pieniądze na dojazdach do firmy, a także być panem swojego losu oraz rozkładu dnia. Kłopot pojawia się wtedy, gdy sfera prywatna przenika do zawodowej. Najlepszy sposób na uniknięcie tego problemu to wygospodarowanie w domu miejsca przeznaczonego tylko na pracę. Zanim podejmiesz się aranżacji domowego biura koniecznie zdecyduj, czy będzie się ono mieścić w osobnym pomieszczeniu, czy też będzie wydzieloną częścią innego, np. salonu. Od tego bowiem zależą dalsze losy aranżacji biura w domu.

  • Biuro domowe nie musi być ogromne. Czasem niewielki, praktycznie urządzony kącik biurowy umieszczony w wygodnym miejscu wystarczy, by praca była w pełni komfortowa.
  • Pamiętaj o swoich potrzebach. Masz problemy ze wzrokiem? Może po dłuższej pracy przy komputerze boli Cię kręgosłup? Twoje biuro domowe musi takie rzeczy uwzględniać. Optymalne wymiary biurka, wygodny fotel, odpowiednie oświetlenie – nie zapomnij!
  • Możesz kupić gotowe meble lub wykorzystać te, które nie są Ci już potrzebne i dać im drugie życie. W tym również pamiętaj o odpowiednim dopasowaniu.

Domowe biuro vs kącik do pracy w salonie

Aby praca zdalna była efektywniejsza, a jednocześnie nie kolidowała za bardzo z życiem prywatnym, warto przygotować odpowiednio oświetlony, sprzyjający koncentracji kąt. Masz do dyspozycji osobny pokój, by urządzić w nim gabinet? To świetnie! Dzięki temu możesz pracować o dowolnej porze dnia (lub nocy) i nie będą Cię rozpraszać hałasy dobiegające z salonu, a pozostali domownicy nie muszą rezygnować z przyjmowania gości ani oglądania ulubionych programów w telewizji. W dodatku aranżacja biura w osobnym pomieszczeniu jest nieco łatwiejsza.

Osobny pokój na domowe biuro stwarza większe możliwości aranżacyjne. Możesz tu wstawić nie tylko biurko i wygodne krzesło biurowe, ale także meble do przechowywania jak regał, szafki czy półki. Biurko nie musi być małe. Jeśli nie wystarcza Ci mikroskopijne drewniane biurko w sypialni, wybierz duże biurko narożne do swojego gabinetu. Staraj się wybierać meble z jednej kolekcji, a wystrój gabinetu będzie spójny, co sprzyja skupienia, a także ułatwia dopasowanie dodatków i dekoracji.

Nie każdy ma możliwość wydzielenia osobnego pokoju na biuro, jednak można tak podzielić przestrzeń dzienną, że praca w domu będzie równie wygodna jak praca w firmie. O czym jednak należy pamiętać, urządzając kącik do pracy w salonie?

Meble przeznaczone do pracy muszą być nie tylko ergonomiczne, ale powinny również pasować do mebli już obecnych w pokoju. Biuro w domu, zwłaszcza w pomieszczeniu już urządzonym, nie musi się za bardzo rzucać w oczy. Możesz wybrać biurko i krzesło o neutralnym designie, które nie będą odwracać uwagi od całej aranżacji. Natomiast jeśli masz zamiar wymienić całe umeblowanie, warto rozważyć takie kolekcje mebli do salonu, które zawierają biurko oraz meble ułatwiające przechowywanie narzędzi pracy, np. otwarte półki lub regały. Dzięki temu możesz urządzić gabinet bez konieczności poświęcania na niego dużej przestrzeni.

Kolekcja Heda zawiera nie tylko meble do salonu, ale i wygodne biurko do pracy
Kolekcja Heda zawiera nie tylko meble do salonu, ale i wygodne biurko do pracy

O czym pamiętać podczas urządzania domowego biura dla freelancera?

Design mebli to kwestia gustu, ale coś, co musi wziąć pod uwagę każdy freelancer, to ergonomia – królowa aranżacji wnętrz biurowych. Aby stworzyć komfortowy kącik do pracy, w pierwszej kolejności zadbaj o właściwe ustawienie biurka – najlepiej prostopadle do okna. Dzięki temu światło słoneczne nie będzie padało bezpośrednio na ekran monitora.

Jeśli jesteś osobą praworęczną, ustaw biurko lewym bokiem do okna i na odwrót – tym sposobem nie będziesz sobie zasłaniać światła podczas wypełniania dokumentów czy szkicowania projektów. Monitor komputera ustaw na linii wzroku i w odległości 40–75 cm, czyli na długość wyciągniętej ręki.

Urządzając domowe biuro od podstaw, warto odświeżyć kolor ścian. Najlepiej wybierz neutralne odcienie – białe, szare, beżowe lub pastelowe. Powiększą optycznie wnętrze i zapewnią pełną koncentrację. Tu liczy się zasada: mniej znaczy więcej.

W pracy potrzebna jest przestrzeń, świeże powietrze i… doskonałe oświetlenie. Zadbaj o swój wzrok i zamontuj lampy górne, które dobrze oświetlą całą przestrzeń biurową. Pamiętaj o oświetleniu miejscowym – obowiązkowym pomocnikiem każdego freelancera jest lampa biurkowa z regulowanym ramieniem. W ten sposób nie zmęczysz zbytnio oczu i bez problemu wykonasz pracę wymagającą precyzji.

 

Domowe biuro dla freelancera – jakie meble będą Ci potrzebne?

W gabinecie wolnego strzelca funkcjonalność powinna spotykać się z estetyką. Praca we wnętrzu urządzonym z pomysłem oraz smakiem to więcej inspiracji i efektywności. Niemniej, nie można zapominać, że to miejsce pracy i spędzasz w nim wiele godzin każdego dnia, zatem Twoja wygoda powinna być priorytetem.

1. Zestaw obowiązkowy: biurko i krzesło

W zależności od wykonywanej przez Ciebie pracy wybierz biurko z małym blatem, na którym zmieści się laptop, lub duże biurko, na którym spokojnie znajdziesz miejsce na wszystkie niezbędne urządzenia – drukarkę, bindownicę, telefon z faksem. Warto, aby biurko było wyposażone w półki i szuflady albo umożliwiało umieszczenie pod spodem mobilnego kontenerka. W ten sposób zachowasz porządek i nie będziesz tracić czasu na poszukiwania niezbędnych przyborów.

Biurka Office Lux można łatwo ze sobą połączyć, by powiększyć przestrzeń do pracy
Biurka Office Lux można łatwo ze sobą połączyć, by powiększyć przestrzeń do pracy

 

Do pracy wybierz krzesło z możliwością regulowania oparcia i wysokości siedziska – dzięki temu dopasujesz jego wysokość do swojego wzrostu i swobodnie wsuniesz je pod blat. Wygodnym rozwiązaniem są również oparcia wyprofilowane w takim sposób, aby podpierały newralgiczne części kręgosłupa (szyjnej, lędźwiowej), a także regulowane podłokietniki.

 

2. Meble do przechowywania dokumentów

Przechowywanie dokumentów to bardzo istotna kwestia w każdej pracy, dlatego warto przemyśleć ją jeszcze na etapie planowania wystroju wnętrza. Porządek w fakturach, kosztorysach, wykonanych rysunkach czy tekstach to podstawa. Dzięki temu w każdej sytuacji szybko znajdziesz interesujący Cię dokument. Do zapewnienia tego komfortu przydatne okażą się z pewnością regały, witryny, komody czy półki.

Meble powinny być tak dopasowane, aby umożliwiały stworzenie reprezentatywnego, funkcjonalnego miejsca pracy – o ten aspekt warto zadbać szczególnie, jeśli przyjmujesz klientów. Dobrym rozwiązaniem są meble modułowe. Dzięki różnorodnym możliwościom łączenia ze sobą poszczególnych elementów można zagospodarować całą przestrzeń i cieszyć się nie tylko estetycznym, lecz także komfortowym w użytkowaniu gabinetem.

Modułowe meble biurowe Executive możesz łatwo dopasować do swoich potrzeb
Modułowe meble biurowe Executive możesz łatwo dopasować do swoich potrzeb

 

3. Dla większego porządku: pojemniki i organizery

Niezależnie od tego, czy urządzasz domowe biuro w osobnym pokoju, czy masz do dyspozycji kącik do pracy w salonie, na Twoim stanowisku zawsze powinien panować porządek. Dzięki temu łatwiej odnajdziesz potrzebne rzeczy i nie będziesz się stresować, gdy ktoś wpadnie z niezapowiedzianą wizytą.

Utrzymanie porządku w domowym biurze ułatwią Ci plastikowe pojemniki i pudła z kartonu, a także małe organizery stawiane na biurko. Pojemniki przydadzą Ci się do segregowania dokumentacji dotyczącej różnych klientów czy projektów. Jeśli włożysz je do otwartego regału czy witryny, w pomieszczeniu będzie panował ład, a dokumenty nie będą widoczne dla osób postronnych.

 

Również dzięki małym organizerom każda potrzebna rzecz (długopisy, notatniki, narzędzia biurowe) będą zawsze pod ręką, a wszystkie razem nie będą tworzyć bałaganu. Warto wziąć pod uwagę, że na niezagraconym biurku zawsze znajdzie się miejsce dla kubka z kawą, talerza z kanapkami czy małej doniczki z paprotką.

Wisząca półka metalowa ułatwi Ci przechowywanie notatek w zasięgu ręki
Wisząca półka metalowa ułatwi Ci przechowywanie notatek w zasięgu ręki

 

Chcesz stworzyć niebanalną przestrzeń do pracy, inspirującą i zapewniającą Ci odpowiednie warunki do utrzymania koncentracji? Wyposaż swoje biuro w 10 niezbędnych rzeczy do pracy zdalnej.